kettingzaag dolmar gashendel

Arborist Forum

Help Support Arborist Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.

suske

ArboristSite Lurker
Reaction score
Om een andere reden is de verbinding tussen gashendel en carburator of verbroken
ik vind met de beste wil van de wereld niet terug hoe dit in het verleden is bevestigd
iemand een idee

Attachments

• IMG_20220407_100205-0.jpg
    IMG_20220407_100205-0.jpg
    5 MB · Views: 0
  • mot1.JPG
    mot1.JPG
    120.4 KB · Views: 0
Englisch Bitte
Om een andere reden is de verbinding tussen gashendel en carburator of verbroken
ik vind met de beste wil van de wereld niet terug hoe dit in het verleden is bevestigd
iemand een idee
For those wondering what they said.
For another reason, the connection between the throttle body and the carburetor is broken
I can't find with the best will in the world how this has been fixed in the past
anyone have an idea

Englisch Bitte

For those wondering what they said.
For another reason, the connection between the throttle body and the carburetor is broken
I can't find with the best will in the world how this has been fixed in the past
anyone have an idea
Typical Sachs Dolmar throttle linkage, the trigger just pushes the linkage forward. Not certain if anything in the pic is broken or missing. looks to be a 6000i or 6800i .

het betreft hier oud toestel 116 si
aan de trekker is geen breuk te bespeuren, alleen verbinding tussen trekker en gashendel is een raadsel, draadgaskoppeling met de opening in de hendel gaat wel maar dan dan staat de het haakje voor aansluiting met de carburator verkeerd

hier nog een paar foto s

Attachments

• IMG_20220427_113306-0.jpg
    IMG_20220427_113306-0.jpg
    1.5 MB · Views: 0
  • phototransfer_trashIMG_20220427_101639.jpg
    phototransfer_trashIMG_20220427_101639.jpg
    36.9 KB · Views: 0
het betreft hier oud toestel 116 si
aan de trekker is geen breuk te bespeuren, alleen verbinding tussen trekker en gashendel is een raadsel, draadgaskoppeling met de opening in de hendel gaat wel maar dan dan staat de het haakje voor aansluiting met de carburator verkeerd
Translation
it concerns here old 116 si machine
there is no fracture on the trigger, only the connection between trigger and throttle is a mystery, threaded gas connection with the opening in the lever is possible but then the hook for connection with the carburetor is wrong

That type of linkage is used with the injected carbs if I remember correctly, I don`t know what carb the OP has but the linkage may be different. I would have to pull out a few saws to have a look see, its been many years since I worked over a n injected SD saw but still have many of them here.

Even the service manual is not much help. It shows carburettor removal but not reassembly. And no detail of the throttle linkage.

Zelfs de service manual helpt niet veel. Het toont de verwijdering van de carburateur, maar niet de hermontage. En geen detail van de gasklepverbinding.

Screenshot_20220427-183138_kindlephoto-1915765113.png

Bedankt SimonHS voor je reactie
Men vind de hele demontage en montage van het toestel, naar een detailtekening van het verbindende gasklepkoppeling met gashendel onvindbaar
blijven zoeken tot iemand vind wel de oplossing weet

Bedankt SimonHS voor je reactie
Men vind de hele demontage en montage van het toestel, naar een detailtekening van het verbindende gasklepkoppeling met gashendel onvindbaar
blijven zoeken tot iemand vind wel de oplossing weet
Translation
Thanks SimonHS for your response
One finds the whole disassembly and assembly of the unit, to a detail drawing of the connecting throttle linkage with throttle untraceable
keep looking until someone does find the solution

Ik heb even in mijn 120si gekeken (dat model lijkt het meest op de 116si, die ik niet heb).
Het gasstangetje ligt los voor de gashendel (foto 1). Er zit een veer om het asje aan de carburateur die ervoor zorgt dat het gasstangetje teruggedrukt wordt (foto 2) en er zit een aparte veer aan de gashendel zelf. Normaal worden de gashendel en het stangetje altijd tegen elkaar aangedrukt door de veerkracht. Als ik de bediening aan de carburateur met de hand terugtrek (alsof je gas geeft, maar zonder de gashendel in the drukken), dan zie je duidelijk dat het stangetje helemaal los is van de hendel (foto 3).

English: I had a quick look at my 120si (I don't own a 116si, but that one is very close). The linkage is not connected to the throttle leaver but just sits in front of it (photo 1). There is a spring around the axis on the carburetor that pushes the linkage back toward the leaver (photo 2). If I operate the valve on the carburetor by hand (without pressing on the throttle leaver) you can clearly see that the linkage is completely disconnected from the leaver (photo 3).

Attachments

• Dolmar_120si_gasstang.jpg
    Dolmar_120si_gasstang.jpg
    404.5 KB · Views: 0
  • Dolmar_120si_gasstang_carb.jpg
    Dolmar_120si_gasstang_carb.jpg
    526.9 KB · Views: 0
  • Dolmar_120si_gasstang_los.jpg
    Dolmar_120si_gasstang_los.jpg
    406.5 KB · Views: 0
Ik vind dit wel een rare montage, maar zie ook geen andere mogelijkheden als door u voorgestelde foto1 en mijn foto
Bedankt voor je reactie

Attachments

• foto 1.jpg
    foto 1.jpg
    89.1 KB · Views: 0
Ik vind dit wel een rare montage, maar zie ook geen andere mogelijkheden als door u voorgestelde foto1 en mijn foto
Bedankt voor je reactie
Translation
I find this a strange montage, but I see no other possibilities than photo1 and my photo suggested by you Thanks for your comment

Bedankt voor je reactie
yes that is how it works the trigger just pushes on the linkage no captured connection at the trigger the spring pressure holds the linkage back against the trigger

Latest posts

Back