Et eget norskt underforum?

Arborist Forum

Help Support Arborist Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.
Ja jeg vekselkjører 6stk 72 lenkers PMX kjeder på sagbruket .


Har du prøvd å bruke "vanlig" 63PM (eller PMX) til kløyving av kubber?

Hva med kjededrev, får du tak i "rim" for PM-kjeder, eller er du nødt til å bruke "spur"?

Årsaken til at jeg spør er at jeg sysler med tanken på prøve "logosol" oppsett for kløyving på MS361W, evt 372xpg.......

Det går jo fint med standard 3/8" kjeder, men disse lager mer flis (og mindre ved) enn strengt tatt nødvendig.
 
Last edited:
Hadde et par kløyverkjeder som fulgte med min 066 da jeg kjøpte den (usikker på bokstavbenevnelsen, men ihvertfall filt med 10 graders vinkel) Kløyvde veldig fint, men var veldig utsatt så snart en kom borti ting som ikke var ved (sand feks), ok begynte fort å skjære veldig skjeivt. Sikkert fint hvis en vil skjære ut runde boller ol :)

Fikk ellers høre av en som solgte stihl, som også hadde et minisagbruk, at han ikke anbefalte å kjøre med rims på 066, men med et fast stjernedrev, da rimsen så fort blei slitt ut.
 
Hadde et par kløyverkjeder som fulgte med min 066 da jeg kjøpte den (usikker på bokstavbenevnelsen, men ihvertfall filt med 10 graders vinkel) Kløyvde veldig fint, men var veldig utsatt så snart en kom borti ting som ikke var ved (sand feks), ok begynte fort å skjære veldig skjeivt. Sikkert fint hvis en vil skjære ut runde boller ol :)

Fikk ellers høre av en som solgte stihl, som også hadde et minisagbruk, at han ikke anbefalte å kjøre med rims på 066, men med et fast stjernedrev, da rimsen så fort blei slitt ut.

Det må ha vært 63PMX.

Forstår godt at rims ble slitt fort, dersom det var standard 3/8" rims - de passer ikke helt til picco.......
 
Last edited:
Jeg kjører med fast drev jeg også på 660w saga ,dette ble anbefalt brukt av Logosol også .man kan kjøre et hvilket som helst kjede man ønsker vil jeg tro så lenge det slipes til ca10 grader ,hvis man ikke bryr seg om hvor breit kuttet blir.
 
Problemet er at selv om Picco og vanlige 3/8 kjeder har samme pitch (egentlig .367 tommer, ikke .375), så er chassiene ganske forskjellige - picco bruker drev med større ytre diameter, i hvert fall når det gjeder rims......
 
haha hvor sjovt

jeg faldt lige over denne her gamle tråd,det her må godt nok være SORT snak i Amerikanske ører :redface::msp_rolleyes: "Rød grød med fløde"

VÆR HILSET VIKINGER!!!!:smile2:
 
Vikingatåg

Engelsman född 17 maj - även i år inkasserade jag mina belöningar från norskorna på Kungsträdgården. Köpte ockå en Stihl MS 441 C-M W som present till mig själv. Slå det för födelsedag om ni kan.
 
Last edited:

Latest posts

Back
Top